1,4 miljoen voor nieuwe fietspaden in De Haan-Wenduine

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Mobiliteit en openbare werken, Toerisme & evenementen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en is ook in De Haan-Wenduine merkbaar. Nog in deze bestuursperiode (tot 2019) is er 1,4 miljoen euro Vlaams geld vastgelegd voor nieuwe fietspaden, voorbereidende studies en onteigeningen aan de Ringlaan Wenduine, als onderdeel van de heraanleg van de ringlaan.  “Geweldig nieuws voor de fietsers”, zeggen Bart Lippens, voorzitter van N-VA De Haan-Wenduine en Vlaams Parlementslid Wilfried Vandaele (N-VA). “Fietsen wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt in Vlaanderen de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar.

“N-VA ijvert bij ons al lang voor meer fietsinvesteringen”, zegt voorzitter Lippens. “Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken fietsen aantrekkelijker. Maar deze investeringen verhogen ook de verkeersveiligheid in onze gemeente. Wij hebben destijds hard geijverd voor het fietspad aan de Drift en de Driftweg, en tussen De Haan en Vlissegem. Ook de verbinding via de Grotestraat naar Nieuwmunster had al lang gerealiseerd moeten zijn, maar dat is geen zaak voor de Vlaamse overheid, maar voor de gemeente en de provincie.

Volksvertegenwoordiger Vandaele voegt daar aan toe: “Uiteraard blijven wij er ook voorstander van om een netwerk van trage wegen –“kerkewegels” in de volksmond- (opnieuw) in gebruik te nemen. Hiervoor lagen jarenlang honderdduizenden euro subsidies klaar, maar het gemeentebestuur trok eerder aangegane engagementen in en het geld ging verloren”.

Bart Lippens, voorzitter N-VA De Haan- Wenduine: "Het fietspad is een onderdeel van de totale heraanleg van de Ringlaan Wenduine. Er wordt al jaren gepalaverd over die heraanleg, maar er kwam maar geen schot in de zaak. Het is dank zij ons plaatselijk parlementslid Wilfried Vandaele dat het dossier vlot getrokken werd. Het schepencollege van De Haan heeft op een bepaald moment zijn hulp gevraagd omdat het dossier vast zat. Vandaele heeft zijn best gedaan bij de Vlaamse diensten die over de rioleringssubsidies moeten beslissen, en bij Vlaams minister Ben Weyts. En dan ging alles plots heel snel: de werken zijn nu al in uitvoering!”.