30 jaar SAMEN in de gemeente De Haan

Op 26 januari 2012

Van 1982 tot 2012…. 30 jaar inzet voor onze ideeën. Voor een kleinschalige en groene gemeente, met behoud van de eigenheid van de kernen en deelgemeenten, met een doordachte visie op de verschillende uitdagingen (bv. betaalbaar wonen, onroerend erfgoed, toeristische onwikkelingen…) en met het algemeen belang en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen voor ogen. Mensen met verschillende filosofische en politieke overtuigingen die samenwerken, altijd als een vriendengroep. Ook vandaag nog. Het overgrote deel van ons bestaan brachten we door in de oppositie, de laatste 7 jaar in de meerderheid. Uiteraard hebben we de laatste jaren het meest kunnen realiseren. Maar zelfs toen we in de oppositie zaten, werden sommige voorstellen aanvaard. Denken we maar aan de premie die mensen kunnen krijgen als ze voor behoeftige ouders zorgen thuis. Of aan de subsidie voor mensen die een regenwaterput plaatsen. Denken we ook aan subsidies voor ontwikkelingssamenwerking, enz. en aan het instellen van adviesraden. Al die jaren in de oppositie en meerderheid hebben we er ook over gewaakt dat er een democratische controle was en is op wat er in en buiten het gemeentehuis gebeurde en gebeurt. Bij het terugblikken in de documenten komen vele goede en minder goede herinneringen boven. De krantenknipsels leren ons dat we jarenlang een scherpe oppositie voerden, maar die oppositie was wel gebaseerd op dossierkennis. Hoewel ook wij soms wel eens kort door de bocht gingen, was het vaak de enige manier om moeilijke dossiers onder de aandacht te brengen.