BEWUST speelt politieke spelletjes in Coronatijd

Op 4 mei 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Gemeenteraad

Vorige week was er gemeenteraad. De oppositiepartij Bewust had een punt op de agenda gezet waarin ze vroeg dat de meerderheid van Open & N-VA en Vooruit tegen eind juni een plan zou voorleggen om slachtoffers van corona te ondersteunen.

Omdat de meerderheid dat plan eigenlijk al klaar had, gaf burgemeester Wilfried Vandaele op de gemeenteraad een uitvoerige uiteenzetten over mogelijke steunmaatregelen met daarbij telkens de voor- en nadelen en de kostprijs. “Dit is een keuzemenu, en het is de bedoeling dat we met meerderheid en oppositie de komende weken samen beslissen wat we wel en niet gaan doen”, zei Vandaele.

Totaal voorbijgaand aan deze uitgestoken hand van de meerderheid, eiste Peter Breemersch toch de stemming over het agendapunt van Bewust, dat de meerderheid dus voor eind juni een plan moest voorleggen.

“Maar het plan hebben we nu al voorgelegd”, zei de burgemeester, “hoe kunnen jullie dan nu nog vragen dat we het tegen eind juni zouden voorliggen. Het ligt er al, ik heb er juist 45 minuten uitleg bij gegeven”. Toch bleef Bewust de stemming eisen over een punt dat dus al “zonder voorwerp” was.

Eigenlijk weigerde Bewust dus de uitgestoken hand van de meerderheid. Alleen gewezen schepen Rudi Claus bleek de politieke wijsheid te bezitten om te beseffen dat dit niet kon. Hij riep zijn collega’s van Bewust op om het spelletje te staken, de uitgestoken hand van de meerderheid aan te nemen en het hele plan later nog eens samen te bespreken. Maar zijn collega’s van Bewust bleven de stemming eisen. Burgemeester Vandaele kreeg het dan op de heupen: “als Bewust zo’n politieke spelletjes speelt, dan gaan wij nu meteen het hele steunpakket stemmen, zonder daar nog met de oppositie over te overleggen”, zei hij. Pas dan bond Bewust in en gingen ze ermee akkoord niet over hun achterhaalde agendapunt te stemmen, maar af te spreken dat meerderheid en oppositie de voorgestelde maatregelen de komen de weken samen gaan bespreken.

De integrale opname van de gemeenteraad kan je nu herbekijken op de website van onze gemeente: https://www.dehaan.be/eerste-digitale-gemeenteraad