De Haan wil geen volkstuintjes

Op 29 december 2013

Wilfried Vandaele, fractievoorzitter van N-VA/Samen vroeg op de gemeenteraad van De Haan dat de gemeente  “volkstuintjes” zou aanleggen. De Bewust-meerderheid stemde het voorstel weg.

Het concept “volkstuintjes” bestaat al sinds jaar en dag. Mensen die zelf geen tuin bij hun woning hebben, gebruiken een stukje van een terrein dat door bv. de gemeentelijke overheid beschikking wordt gesteld.

Wilfried Vandaele: “In onze gemeente bestond er vroeger niet echt een behoefte aan “volkstuintjes”; de manier van bouwen en wonen bij ons zorgde er voor dat de meeste mensen zelf wel een tuin(tje) hadden. Door het toenemende aantal appartementsgebouwen en de toenemende dichtheid van bebouwing, ontstaat er stilaan ook bij ons wel een behoefte aan volkstuintjes.

Buurgemeenten als Bredene en Blankenberge werken projecten uit en de hogere overheid stelt in een aantal gevallen subsidies ter beschikking. Waar men volkstuintjes vroeger liefst in woonzone zag, verbreedt het draagvlak dezer dagen om die ook in zones met een andere bestemming te realiseren.

Vandaele: “Een paar weken geleden nog bevestigde minister Muyters op een parlementaire vraag dat volkstuintjes ook kunnen in agrarisch gebied. Voor het gebruik van grond in functie van tuinieren, is geen vergunning nodig. Wel als men constructies wil bouwen. Het beheer en de toewijzing van de perceeltjes, kunnen bv. worden toevertrouwd aan een vereniging van vrijwilligers, die een beheersovereenkomst sluit met de gemeente of met de eigenaar van het terrein.

Volgens N-VA/Samen zijn in De Haan-Wenduine voldoende terreinen voorhanden waar volkstuintjes kunnen komen. Bewust ontkent dat en stemde het voorstel weg.