Extra openbare toiletten in De Haan

Op 16 januari 2021, over deze onderwerpen: Toerisme & evenementen

Op voorstel van gemeenteraadsleden Jan Vermast en Trui Minne-Jonniaux (Open & N-VA) besloot de gemeenteraad eenparig om een viertal openbare toiletten aan te kopen die werken zonder aansluiting op water, riool of elektriciteit.

Beide gemeenteraadsleden gingen in Vlaanderen, Nederland en Frankrijk een aantal modellen bekijken en werkten een voorstel uit voor De Haan.

Jan Vermast: “Ik dring er al lang op aan dat er in onze gemeente meer en betere toiletten zouden komen. Vorig jaar huurde het gemeentebestuur enkele extra mobiele toiletten, maar het probleem is niet alleen dat je daar personeel voor nodig hebt –zeker in Covidtijden- maar dat je ook aansluiting nodig hebt op riool, water en elektriciteit. Daardoor moesten we ons vorig jaar op Zwarte Kiezel en Harendijke behelpen met de kleine “werftoiletten”.

Trui Minne-Jonniaux: “Al enige tijd kijken wij op binnen- en buitenlandse uitstapjes goed rond om te zien welke oplossingen er daar zijn. En die oplossingen bestaan dus inderdaad: volledig zelfvoorzienende units, die een minimaal onderhoud vragen. Bepaalde modellen zijn in hout en inox, zodat ze ook bestand zijn tegen de zoute zeelucht”.

De gemeente De Haan trok nu een budget van 80.000 euro uit om een viertal units aan te kopen. Het is de bedoeling die in de eerste plaats te installeren aan Harendijke, aan de Zwarte Kiezel, op het kerkhof van Wenduine en eventueel op het kerkhof van Vlissegem. Het gemeentebestuur hoopt de toiletten nog voor de zomer te kunnen plaatsen.