Gemeente De Haan koopt 3,5 ha in Wenduine

Op 20 november 2020, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek, Leefmilieu, Ruimtelijke ordening

Al jarenlang was het de hoop van velen dat de gemeente het grote terrein met bestemming “gemeenschapsvoorzieningen” in Wenduine zou kopen. Dat stuk ligt aan de Brugsesteenweg, in de buurt van het kerkhof en aan de overzijde van de ambachtelijke zone.

Met zijn 3,5 ha is het het grootste stuk met de gewestplanbestemming “gemeenschapsvoorzieningen” dat in de gemeente nog beschikbaar is.

‘Nu is de zone in landbouwgebruik en het biedt een mooi uitzicht, maar op het gewestplan heeft het  geen landbouwbestemming, dus weten we dat het terrein ooit ingevuld en bebouwd zal worden”, aldus burgemeester Wilfried Vandaele. Eerder werd een deel van de zone al ingenomen door serviceflats.

Ook de vorige meerderheid deed pogingen om de eigenares, mevr. Michelle Bonaert de la Roche Marchiennes, ervan te overtuigen te verkopen, maar dat lukte niet

Burgemeester Vandaele nam begin 2019 contact op met de verkoper, die 2,1 miljoen euro vroeg voor het terrein, en een oplossing wou voor de huidige gebruikers van de grond.

Na bijna twee jaar onderhandelen bereikte Wilfried Vandaele nu een akkoord: de gemeente kan de zone kopen voor een bedrag van 1,4 miljoen euro. De vergoeding aan de zittende pachters is voor rekening van de verkoper, de notariskosten voor rekening van de koper. Zo’n 1000 m2 wordt verkocht aan een van de huidige gebruikers, die voorkooprecht heeft. Met een andere gebruiker wordt overeengekomen dat hij het terrein mag laten begrazen zolang de gemeente het niet inneemt.

Burgemeester Wilfried Vandaele is bijzonder opgetogen: “Als de gemeente in de toekomst in Wenduine sportaccommodatie wil, als de technische dienst extra ruimte nodig heeft, als we de toeristen in de zomer een randparking willen bieden… al die zaken kunnen daar. Maar het is niet de bedoeling dat we alles daar meteen volbouwen. Laten we het vooral als een reserve beschouwen voor de toekomst. Intussen kunnen we de randen wel beplanten, zodat wat er ook komt in de toekomst, de omwonenden niet stoort”.

De gemeenteraad keurde de aankoop eenparig goed.