Gemeente investeert 22 miljoen euro

Op 20 januari 2014

De Haan trekt in haar meerjarenplanning tot 2019 22 miljoen euro uit voor investeringen. Na tien jaar komt er alvast schot in het dossier van het nieuw politiekantoor in de zone Bredene-De Haan. Zowel Bredene als De Haan houden in hun meerjarenplanning geld vrij voor het gloednieuwe gebouw aan de Kennedylaan in Vosseslag, mogelijk in 2017. Verder benut het schepencollege onder meer geld voor de nieuwe zeedijk in Wenduine, de heraanleg van de Rochehelling, Rotonde en het plein aan de Graaf Jansdijk. Er wordt een fietspad aangelegd langs de Grotestraat. Er zullen ook renovatiewerken uitgevoerd worden in het gemeentehuis, het gemeenschapshuis Ons Huis en in de gemeenteschool van Wenduine. Diverse straten krijgen ook een opknapbeurt. Ondermeer de Vosseslag (fase 1), Ringlaan, Leopoldplein, August Beernaertstraat, Kapellestraat en Monicastraat worden aangepakt. De investeringen gebeuren vooral met gemeentegeld.

"We zijn bezig met de opmaak van een nieuw organogram en hebben hiervoor al samen gezeten met een externe firma. Bedoeling is om het personeelskader op punt te stellen. Er vallen geen ontslagen, maar iemand die met pensioen gaat, wordt niet automatisch weer vervangen", zegt burgemeester Peter Breemersch. De oppositie heeft kritiek op het plan. "De komende jaren zal het gemeentebestuur de beschikbare reserves langzaam maar zeker opeten. We komen niet in het rood terecht, maar we schuiven de komende vijf jaar wel van het hellend vlak naar beneden. We vertrekken van een financiële buffer van 15,6 miljoen euro in 2013 en houden in 2019 nog slechts 549.000 euro over", zegt Wilfried Vandaele (SAMEN).