Gemeenteraad De Haan wil geen eiland voor de kust van Wenduine

Op 6 september 2013

Op 1 stem na (SP.A) verzette de gemeenteraad van De Haan zich gisteren eenparig tegen het zgn. energie-eiland voor de kust van Wenduine. Daarmee volgde de meerderheid het standpunt van oppositielid Wilfried Vandaele (N-VA/SAMEN).

Als eerste kustgemeente laat De Haan daarmee van zich horen in het kader van het lopende openbaar onderzoek voor een Marien Ruimtelijk Plan.

Nadat Wilfried Vandaele het dossier op de gemeenteraad had toegelicht, stelde Burgemeester Peter Breemersch dat de meerderheid het standpunt onderschreef. "Omdat we het inhoudelijk eens zijn, maar ook uit respect voor het vele werk dat collega Vandaele op Vlaams en federaal niveau in dit dossier en voor onze gemeente doet", zei Breemersch. Vandaele dankte hem voor die "onverwachte lovende woorden" en bij de stemming stemde enkel het SP.A-raadslid tegen. Begrijpelijk, aangezien minister Vande Lanotte een groot voorstander is van een energie-eiland op de Wenduinebank.