Gespreksavond met Jan Peumans

Op 30 september 2011

Jan Peumans, voorzitter van het Vlaamse Parlement, te gast bij de N-VA-afdeling van De Haan.

De Wielingenzaal in Wenduine liep helemaal vol voor deze gespreksavond. Plaatselijk schepen en Vlaams Volksvertegenwoordiger Wilfried Vandaele stelde Peumans enkele vragen en daarna kon het publiek hem het vuur aan de schenen leggen.

Peumans is 60 jaar en van opleiding licentiaat Politieke en Sociale Wetenschappen. Hij studeerde ook Ontwikkelingssamenwerking. Beroepshalve werkte hij meer dan 10 jaar in Nederland, toen de reconversie van de mijnen daar aan de gang was. Na o.m. adjunct-kabinetschef van Johan Sauwens te zijn geweest, werd hij directeur Communicatie van De Lijn. Peumans was ook burgemeester van Riemst, waar hij nog steeds eerste schepen is, en hij was 15 jaar provincieraadslid in Limburg. In 2004 werd hij Vlaams Parlementslid en hij werd al snel uitgeroepen tot actiefste lid. Vandaag is hij voorzitter van het Parlement. Peumans heeft niet de gewoonte een blad voor de mond te nemen, en deed dat ook niet in De Haan.

Al herhaaldelijk zei Peumans in de pers dat hij De Haan de mooiste kustgemeente vindt. Op Vandaeles vraag waarom, antwoordde Peumans: “ik vind de Vlaamse kust lelijk met al die hoogbouw. De Haan is nog op mensenmaat gebleven en heeft de hoogbouw kunnen beperkten”. Hij houdt ook van Wallonië, omdat hij het volk vriendelijker en rustiger vindt dan de Vlamingen. Ze trekken ook meer aan één zeel. Dat hij vorig jaar slaag kreeg van een fanatieke Franstalige Voerenaar, heeft Peumans inmiddels vergeven. Er kwam een proces van en de vechtersbaas dreigde zijn job te verliezen. Zo ver wou Peumans het niet laten komen, en nadat de man zich verontschuldigde heeft hij de zaak laten vallen.

Peumans is ongetwijfeld de eerste en enige parlementsvoorzitter die zelf heeft gevraagd om zijn loon te verlagen. “Ik vond het te hoog en gaf elke maand 2500 euro aan goede doelen”, aldus Peumans. Wel sprak hij de hoop uit dat ook zijn collega’s van andere parlementen en sommige andere politici die allerlei functies uitoefenen, zijn voorbeeld volgen. Ondervraagd over zijn houding tegenover het koningshuis, antwoordde de parlementsvoorzitter dat hij wel naar het hof gaat als de koning hem wil spreken, maar dat hij niet naar recepties wil gaan. “Die hebben geen zin en kosten alleen maar geld aan de belastingbetaler”, zo luidde het. Uit een paar anekdotes over zijn ontmoetingen met de koning blijkt dat Peumans de persoon van de koning overigens niet onsympathiek vindt. Als grote kenner van het dossier “Lange Wapper”/Oosterweelverbinding in Antwerpen betreurde Peumans dat daar al zoveel geld over de balk is gegooid. Op een andere vraag uit het publiek over de kansen van de haven van Zeebrugge antwoordde Peumans dat hij nog grote ontwikkelingskansen ziet voor de haven. Hij is echter geen voorstander van het Schipdonkkanaal, wel van de estuaire vaart (speciale schepen die van Zeebrugge via de Noordzee naar de Westerschelde varen).

Het huidige akkoord tussen de partijen die een regering aan het vormen zijn, overtuigt Peumans niet. Het ziet ernaar uit dat het Vlaanderen honderden miljoen euro’s per jaar gaat kosten. Als antwoord op de vraag of Vlaanderen Brussel niet beter los zou laten, hield Peumans een vurig pleidooi voor de rol van Brussel, die Vlaanderen een venster op de wereld biedt.