Herwaarderingsplan Concessie is succes

Op 29 september 2016, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed

De vorige schepen van ruimtelijke ordening en erfgoed Wilfried Vandaele (N-VA) werkte een plan uit om de Concessie in De Haan een “opknapbeurt” te geven. Omdat dit historische hart van De Haan een beschermd dorpsgezicht is, moesten de eigenaars die werken wilden uitvoeren aan hun huis, het uitzicht van hun historisch pand wel behouden,  maar subsidies of premies konden ze niet krijgen. Vandaele: “In werkelijkheid zagen we echter dat de waardevolle erfgoedelementen verdwenen als sneeuw voor de zon: houten schrijnwerk werd vervangen door kunststof (ook al mocht dat niet), kunstig gebogen houtwerk werd vervangen door een rechte lat, enz.

Door een “herwaarderingsplan” op te stellen, zorgde toenmalig schepen Wilfried Vandaele er echter voor dat de eigenaars wel subsidies konden krijgen.  Erfgoeddeskundigen werkten zo’n drie jaar aan het plan en eind 2011 keurde Vlaams minister Geert Bourgeois het goed. Het ging meteen om het grootste herwaarderingsplan in Vlaanderen. Van de 900 huizen in de concessie werden alle waardevolle elementen in kaart gebracht (bv houten schrijnwerk, dakelementen, enz.) zoals ze oorspronkelijk waren.  Wie bij renovatie die oorspronkelijke elementen in ere herstelt, kon daar voortaan dezelfde overheidssteun voor krijgen als voor een beschermd monument. Uiteraard moet de eigenaar ook zelf altijd een flink stuk bijdragen. Doorgaans is dat 60%.

Soms hoor je wel eens de kritiek “wie zich een huis in de concessie kan veroorloven, hoeft toch geen subsidies te krijgen”. Vandaele: “De concessie is nu eenmaal de kip met de gouden eieren en we zagen dat waardevolle erfgoedelementen langzaam maar zeker verdwenen. Door de concessie is onze gemeente overal bekend. Als we daar zorg voor dragen, houden we die toeristische motor in goede conditie, en dat komt al onze inwoners ten goede.”

Het herwaarderingsplan is een echt succesverhaal. Sinds 2012 werden er niet minder dan 192 subsidiedossiers goedgekeurd voor een totaal bedrag van 1.733.773 euro.