Inventaris wegenis gemeente De Haan

Op 15 november 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Mobiliteit en openbare werken

INVENTARIS WEGENIS DE HAAN

 

Onder impuls van bestuurslid Marc Minne, nam de N-VA-afdeling van De Haan-Wenduine het initiatief om de toestand van alle wegen in de gemeente in kaart te brengen.

Marc Minne: “Het was en is de bedoeling dat het gemeentebestuur op die manier op een eenvoudige en geobjectiveerde manier kan beslissen welke wegen prioritair hersteld of heraangelegd moeten worden. Uiteraard is dit een langetermijnvisie.”

 

Gigantisch werk

Eerder gezegd dan gedaan… Het is een gigantisch werk geworden, waarbij niet alleen de staat van de wegen in kaart werd gebracht, maar ook die van de voetpaden. Daarnaast werd opgenomen waar er riolering ligt en of het al dan niet om een gescheiden stelsel gaat; waar de riooldeksels zitten en hoe hoog; waar het elektriciteitsnet boven- of ondergronds ligt, enz. Ook de breedte van de wegen en de materiaalkeuze werden geïnventariseerd.

Al die gegevens werden gedigitaliseerd.

Het resultaat is een uniek en bijzonder lijvig databestand.

“Als de gemeente dit had laten opmaken door een studiebureau, dan waren ze vele tienduizenden euro’s kwijt”, aldus Bart Lippens, voorzitter van N-VA De Haan-Wenduine. De auteur van het werkstuk, Marc Minne, landmeter en echtgenoot van gemeenteraadslid Trui Minne-Jonniaux, overhandigde het bestand aan burgemeester Wilfried Vandaele.

 

114 km, 360 fiches met kleurcode

De Haan heeft in totaal 114 km gemeentewegen (300 wegen) en een 28 km gewestwegen (11 wegen).

Een aantal van die gemeentewegen werd in het plan opgesplitst. Dat was nodig omdat sommige stukken een andere breedte of structuur hebben, of het ene stuk wel en het andere niet vernieuwd is.

Zo werden in totaal 360 straatdelen geïnventariseerd. Voor elk van die delen werd een gedetailleerde fiche gemaakt. Elk deel kreeg ook een waardering:
-rood = slecht (22,27 km of 19,56%)
-oranje = middelmatig (25,47 km of 22,38%)
-geel = aanvaardbaar (35,21 km of 30,94%)
-groen = goed (30,86 km of 27,12%)

22,27 km wordt dus als “slecht” bestempeld. 9.8 km daarvan zit al in de planning die de huidige legislatuur opstelde: Vosseslag en zijstraten, Grotestraat, Violierenlaan (deel), Nieuwe Steenweg (deel). 

Ook de Ringlaan Wenduine (1.5 km) zit in die 23,7 km, maar is eigenlijk een gewestweg.

 

Prioriteiten stellen

De donkergroene kleur geeft aan dat er al werken gepland zijn aan de weg.

Niet elke weg kan snel en prioritair worden aangepakt, bv. omdat tegelijk met het wegdek ook de riolering vernieuwd moet worden. In dat geval is een vrij lang traject van overleg met andere instanties en van voorbereiden van subsidiedossiers nodig.

Toch deed de N-VA de oefening om voor elke deelgemeente een prioritair aan te pakken weg te selecteren. De N-VA denkt dan bv aan de Rodenbachlaan in De Haan centrum, de Kloosterstraat in Vlissegem, de Sluizestraat in Klemskerke, de Wancourtstraat in Wenduine en de Lemallaan in Harendijke.
In een paar daarvan moet ook de riolering vernieuwd worden.
 

Landelijke wegen opfrissen

De N-VA zou ook graag zien dat een aantal landelijke wegen vernieuwd worden en geeft dan voorrang aan die wegen die deel uitmaken van een fietsroute of -knooppunt. Bijvoorbeeld de Sluizestraat en de Kloosterstraat/Bredeweg. Een stevige betonnen boord aan beide kanten, met versterkt asfalt ertussen moet volgens geraadpleegde deskundigen volstaan om niet telkens opnieuw stukgereden te worden door zwaar verkeer.

De kostprijs om landelijke wegen op die manier te vernieuwen, wordt geraamd op een goeie 300 000 euro per kilometer. Voor De Haan zou het hier voor de slechte en een deel van de middelmatige wegen gaan om een totaalbedrag van  3 000 000 euro gaan.

 

Kleinere herstellingen

Met medewerking van de verschillende gemeenteraadsleden en partijleden van de N-VA, werd ook een lijst gemaakt van een paar honderd kleinere herstellingen die door de eigen diensten van de gemeente uitgevoerd kunnen worden (de dienst Werken in Eigen Beheer (WEB)). Die lijst wordt telkens geactualiseerd.

 

Weetjes

Nog wat weetjes uit de inventaris: alle deelgemeenten van De Haan tellen samen 75 km ondergrondse elektriciteitsleidingen en 39 km bovengrondse. De N-VA wil die leidingen zoveel als mogelijk ondergronds brengen.

Momenteel beschikt de gemeente over 22 km gescheiden riolering (afvalwater en regenwater in aparte buizen) en 60 km niet gescheiden riolering.

Op basis van hoe hoog de riooldeksels liggen in gemeentewegen, blijkt dat Harendijke het laagst gelegen is (2.30 m TAW). De Haan Concessie is met 7,15 m de hoogst gelegen wijk.
(TAW=”Tweede Algemene Waterpassing’. Nulpeil is gemiddelde laagwaterpeil in Oostende)

Bart Lippens en Marc Minne besluiten: “Dit werkstuk zou de basis moeten zijn van de wegenwerken die de gemeente in de toekomst wil uitvoeren. De huidige bestuursmeerderheid is begonnen aan een inhaalbeweging wat infrastructuurwerken betreft en onze inventaris moet een hulpmiddel zijn om dat inhaalmaneuver voort te zetten. Het aanpakken van de “slechte” en “middelmatige” wegen (die op termijn uiteraard “slecht” zullen worden), is hoe dan ook een werk van jaren. “

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is