N-VA De Haan-Wenduine wil tarieven containerpark omlaag

Op 6 juni 2022, over deze onderwerpen: Afvalbeheer, Afvalbeleid

Een paar maanden geleden signaleerde een bestuurslid van N-VA De Haan-Wenduine dat hij een paar oude kasten naar het containerpark van De Haan en naar dat van Gistel bracht, en het prijsverschil aanzienlijk was. De Haan was duurder. Enkele bestuursleden gingen vervolgens de tarieven van de buurgemeenten vergelijken. N-VA-voorzitter Bart Lippens: “vergelijken is niet altijd makkelijk. Soms is bv houtafval bij de ene duurder dan bij de andere, maar is steenpuin dan weer goedkoper, en omgekeerd. De Haan zit ergens in het midden, en zit wat tarieven betreft, lager dan wat de afvalintercommunale IVBO voorstelt”.

Toch vraagt de N-VA dat de tarieven in De Haan lager zouden worden. Secretaris van N-VA Naomi Museeuw: “tegenwoordig worden de tarieven op het containerpark strikter toegepast, waardoor de mensen het gevoel krijgen dat alles duurder is geworden. Dat leidt tot een slecht gevoel bij de inwoners. Dat willen we vermijden, want het is en blijft belangrijk dat mensen hun afval naar het containerpark brengen en het niet ergens langs de weg dumpen.“

De N-VA staat zeker op het standpunt dat wie afval brengt, daarvoor moet betalen (“gratis bestaat niet”), maar wil de tarieven graag iets lager zien.

Ook de toegangsprijs van 1 euro wil de N-VA afgeschaft zien. “Er zijn nogal wat materialen waar je niet voor moet betalen om ze naar het containerpark te brengen. Afgedankte elektrische apparaten bijvoorbeeld, waarvoor de klant al betaald heeft via Recupel. Toch vraagt De Haan 1 euro toegang als mensen die apparaten naar het recyclagepark brengen. Voor het overige afval betaalt de klant volgens de hoeveelheid. Ook hier is het niet logisch dat daar bovenop nog eens 1 euro toegang wordt gevraagd. Die euro moet dus zo snel mogelijk afgeschaft worden”, aldus Museeuw.

Door Corona is het containerpark beginnen werken met een reservatiesysteem. Dat werkt goed en de verplichte reservatie is na Corona gebleven. Binnen het N-VA-bestuur bestaan er verschillende meningen: sommigen zouden liever zien dat men op een of twee dagen zonder reservatie kan langskomen, anderen willen het reservatiesysteem liever behouden.

Een groot probleem blijft dat mensen hun huisvuilzakken op het verkeerde moment buiten zetten. Te lang voordat de huisvuilophaling gebeurt, of te laat. Die zakken scheuren dan, of worden opengereten, en zo ontstaat er zwerfvuil en een smerig straatbeeld. Als de gemeente die zakken dan zelf ophaalt, is dat niet alleen extra werk en een extra kost, maar beïnvloedt dat ook op een negatieve wijze de cijfers voor het restafval. De gemeente moet de hoeveelheid restafval immers zoveel mogelijk beperken van de Vlaamse overheid. Naomi Museeuw: “Hoewel het eigenlijk de verantwoordelijkheid is van de mensen, vragen wij toch dat de gemeentediensten niet-reglementair buitengezette zakken zeker in de toeristische periode zoveel mogelijk zelf meenemen. Wij hebben er geen probleem mee dat men probeert na te gaan van wie de zakken zijn, en die mensen beboet. Maar de netheid van onze straten moet hier de doorslag geven”.