N-VA en SAMEN blijven bij elkaar

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

N-VA en SAMEN blijven bij elkaar

De N-VA van De Haan-Wenduine en SAMEN, de groep van onafhankelijken, hebben besloten hun samenwerking voort te zetten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

SAMEN bestaat al sinds 1982. Toen heette de groep nog “De Haan 2000”, later “Samen 2000” en vervolgens SAMEN. Vroeger werd er samengewerkt met de Volksunie, tegenwoordig met de voortzetting van de VU, de N-VA.

Stichter van “De Haan 2000” was destijds dokter Mich Van Opstal, die ook zelf lang in de gemeenteraad zetelde.

Maar de laatste jaren is de N-VA sterker geworden dan de Volksunie ooit was, en heeft De Haan voor het eerst in de geschiedenis een parlementslid: Wilfried Vandaele is momenteel zelfs ondervoorzitter van het Vlaams Parlement en hij werd senator in opvolging van Bart Dewever, toen die burgemeester werd van Antwerpen. In de gemeenteraad van De Haan is Vandaele het gemeenteraadslid met de meeste dienstjaren op de teller (straks 30 jaar). Sinds 2012 wordt hij in de gemeenteraad geflankeerd door Matti  Delbarge, Jan Vermast en Ronny Vandaele, stuk voor stuk actieve verkozenen. In de OCMW-raad zetelen voor de groep Lieve Vanhaecke-Van Damme en Trui Minne-Jonniaux.

Bij de verkiezingen van 2012 vormden N-VA/SAMEN samen een lijst met de groep LB van gewezen burgemeester Christine Beirens. Of er opnieuw met die groep of met een andere wordt samengegaan, is nog niet beslist.

Nu N-VA en SAMEN besloten de samenwerking voort te zetten, zal snel een lijsttrekker worden aangeduid.  “Uiteraard denken we in de eerste plaats aan ons boegbeeld Wilfried Vandaele”,  zegt gemeenteraadslid Matti Delbarge, woordvoerder namens SAMEN. Bart Lippens, voorzitter van N-VA De Haan-Wenduine, beaamt dat: “Wij vinden allemaal dat Wilfried de lijst moet trekken en meteen ook kandidaat-burgemeester moet zijn. Hij is 7 jaar schepen geweest en heeft toen echt een berg werk verzet. Eindelijk werd er eens beleid uitgestippeld in De Haan. Vandaag is het in het schepencollege echt amateurisme troef. Beslissingen worden genomen, opnieuw ingetrokken, opnieuw genomen. Onze gemeente verdient echt wel beter en wij hebben de man met de kennis en de ervaring”.

Wilfried Vandaele zelf houdt zijn beslissing in beraad: “ik zou er ook geen probleem mee hebben dat onze groep met een nieuwe, jonge lijsttrekker uitpakt en dat ik de lijst duw. Maar ik probeer zo snel mogelijk alles eens op een rijtje te zetten en dan hak ik samen met onze groep de knoop door.”