N-VA in De Haan grootste partij voor provincie

Op 15 oktober 2012

Voor de provincieraadsverkiezingen haalt de N-VA in De Haan het hoogste percentage van het kanton Oostende-Gistel. 29,2% van de kiezers van de Haan stemden N-VA. Dat is bijna 1 op 3. Daarmee is de N-VA voor de provincieraad de grootste partij in de gemeente. Ook in de andere gemeenten van het kanton scoort de N-VA goed voor de provincieraad, zij het enkele procenten minder dan in De Haan. Nergens anders is de N-VA ook de grootste partij. In Bredene haalt de partij 26,8%, in Oostende 26,2%, in Middelkerke 26,1%, in Gistel 24,1%, in Ichtegem 21% en in Oudenburg 20%.

Conny Louwage van Harendijke (Wenduine), die voor N-VA-De Haan op de provincielijst stond, haalt vanop de 5’ plaats de 3’ meeste voorkeurstemmen (2489 stemmen). Dat is meer dan de andere Haanse kandidaten op de lijsten: Sofie Knudde-Rouzee haalde er voor Open VLD 2002, Veronique Defruyt 1244 voor CD&V, Patrick Meyns 607 voor het Vlaams Belang en Liliane Geyskens voor de Piratenpartij 530 (zij was de enige kandidate).

“Dat N-VA in De Haan het hoogste scoort in de regio, heeft wellicht ook te maken met het feit dat ons parlementslid Wilfried Vandaele 15 jaar lang lid was van de provincieraad. Vele kiezers leggen nog het verband”, zegt Dirk Beirens, voorzitter van N-VA De Haan-Wenduine.

Hoe sterk de N-VA scoort voor de gemeenteraadsverkiezingen, kan niet achterhaald worden. De N-VA maakte op gemeentelijk vlak immers één lijst met SAMEN en Lijst Burgemeester. Die lijst haalde 29,6% van de stemmen voor de gemeenteraad in De Haan. “Wij gaan er van uit dat de inbreng van N-VA-kiezers op de gemeentelijke lijst aanzienlijk is”, zegt Dirk Beirens. Hij leidt dat o.m. af uit het feit dat N-VA’er Wilfried Vandaele, die tweede stond op de lijst, zijn voorkeurstemmen met bijna 30% ziet toenemen. Hij haalt daarmee even veel stemmen als de uittredend burgemeester die de lijst aanvoerde. Ook de andere kandidaten van N-VA/SAMEN scoren trouwens goed.

“Nu de lijst Bewust in De Haan een absolute meerderheid heeft gehaald, maken sommigen de opmerking dat we toch met een zuivere N-VA-lijst hadden moeten opkomen. We hebben in de aanloop naar de verkiezingen de tactische keuze voor samenwerking gemaakt en blijven achter die beslissing staan” , besluit Dirk Beirens.