Ook De Haan verbiedt warrelnetten

Op 11 september 2014

In augustus werd door Sea Shepherd, Blue Shark, Natuurpunt en Sea First in Nieuwpoort nog een wake gehouden voor de vele bruinvissen die dood aanspoelen. Het BMM, de Beheerseenheid voor het Mathematisch model van de Noordzee, telde dit jaar al 83 levenloze bruinvissen. "Bij de dieren waarvan een doodsoorzaak kon gevonden worden, liggen de netten in 30 tot 50 procent van de gevallen aan de basis van de dood", bevestigt Jan Haelters.

Druk op de ketel

In het regeerakkoord van de nieuwe Vlaamse regering is al een 'verbod op kieuw- en warrelnetten door sportvissers aan de kustlijn' opgenomen.

Er zit immers druk op de ketel: de Europese Commissie heeft ons land in gebreke gesteld omdat we te weinig doen voor de beschermde zeezoogdieren. In De Haan wachten ze alvast niet af. De gemeente leverde tot voor kort nog heel wat vergunningen voor het plaatsen van de netten. "De vraag werd steeds groter. In 2009 ging dit over 93 stuks, in 2013 over 112 exemplaren", zegt schepen Kurt Beirens. Als alle vissers hun netten zouden leggen was er in totaal 3.550 meter nodig, terwijl er maar een zone van 600 meter voorzien is. "Het voorstel voor een verbod komt van de lokale adviesraad. We hebben, beelden gezien van hoe de bruinvissen die vast komen te zitten, afzien en dat greep echt naar de keel. Iedereen was unaniem akkoord dat er een verbod moest komen", zegt Beirens (Bewust 12).

Ook de gemeenteraad keurde het verbod unaniem goed. "Als er toch nog netten gevonden worden, mogen ze verwijderd worden en indien we de eigenaar kunnen vinden, wordt die ook geverbaliseerd. Ik weet dat Vlaanderen hier ook mee bezig is, maar we wilden al proactief te werk gaan en een voorbeeld stellen", zegt de schepen nog.

Warrelniet

Natuurpunt is alvast tevreden. "Dat is fantastisch nieuws. De Haan is de tweede gemeente die een verbod instelt. Het kan echter niet dat de bescherming van de bruinvissen aan de kustgemeenten wordt overgelaten. We hopen dat Vlaanderen tegen het voorjaar van 2015 een verbod instelt", zo stelt Krien Hansen van Natuurpunt. De organisatie is alvast hoopvol. "We hebben in het kader van onze actie Warrelniet al zo'n 20.000 handtekeningen verzameld."

In Nieuwpoort hebben ze al een jaar een verbod op warrelnetten. "Op vraag van Natuurpunt hebben we sinds een jaar een verbod op warrelnetten. Of dat verbod van kracht blijft, zal afhangen van de overheid. Eind september neemt die daarover normaalgezien een standpunt in en dat zullen we dan volgen", zegt burgemeester Roland Crabbe (CD&V).

Groeiende tegenstand

Wilfried Vandaele, oppositiegemeenteraadslid in De Haan en Vlaams Volksvertegenwoordiger voor N-VA is al jaren met het thema bezig. "We doen al jaren voorstellen in De Haan, ook op provinciaal vlak. Tot nu toe is het nog niet gelukt om een algemeen verbod in te stellen.

Je merkt wel dat de tegenstand groeit, ook bij recreanten en duikers. Het is gelukt om het verbod in het regeerakkoord op te nemen en we zijn dan ook vastbesloten om dit te realiseren. Het is nu de bedoeling om hiervoor een decreet op te maken. Het feit dat De Haan al een verbod instelt, is weliswaar al een goede zaak", zegt Vandaele nog.