Schepencollege De Haan ruziet over bevoegdheden

Op 29 mei 2013

Dat het niet botert binnen de groep Bewust, die een absolute meerderheid heeft in de gemeenteraad in De Haan, bleek al snel na de verkiezingen: een aartsmoeilijke “verdeling van de postjes” binnen de meerderheid, de vaudeville rond de sportclub De Windhaan, onenigheid over de braderie in Wenduine, enz.

De ruzie bereikt nu een – ongetwijfeld voorlopig – hoogtepunt:  de collega’s in het schepencollege namen schepen Marleen Desoete haar bevoegdheid “concessies” af. Voortaan zal elke schepen bevoegd zijn voor de concessies op zijn of haar terrein. De officiële uitleg is dat dit “de werking van de diensten ten goede zal komen”.

“Onzin”, zegt fractieleider Wilfried Vandaele (N-VA/SAMEN), “in werkelijkheid  komt er een verdere versnippering van bevoegdheden. Die versnippering stelde ik al aan de kaak op de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad. Om iedereen tevreden te stellen, werden bevoegdheden die logischerwijs samenhoren, uit elkaar getrokken. Dat was het geval voor bv. jeugd, kinderopvang en onderwijs, en voor huisvuil- en afvalverwerking en leefmilieu. Bevoegdheden die echt samen horen en door dezelfde ambtenaren behandeld worden, kwamen bij verschillende schepenen terecht, met een totale verwarring tot gevolg. De opsplitsing van de bevoegdheid “ concessies” doet daar nog een schep bovenop.”

Wilfried Vandaele besluit: “Het interne geruzie verlamt steeds meer de goede werking van de gemeente“.