Toekomstplannen voor De Haan goedgekeurd

Op 26 december 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Zonder belastingverhogingen en leningen

De gemeenteraad van 20 december 2019 was een belangrijke: het meerjarenbeleidsplan 2020-2025 stond op de agenda. Het schepencollege presenteerde de plannen en de acties voor de komende jaren en gaf aan welke financiële middelen daarvoor nodig zijn.

Burgemeester Wilfried Vandaele gaf een gedetailleerde uitleg en projecteerde een samenvatting. Verschillende aanwezigen zegden nadien dat ze zo’n heldere uitleg nog nooit hadden gekregen op een gemeenteraad. Het klopt inderdaad dat de vorige Bewust-meerderheid nooit ook maar één woord uitleg gaf over haar plannen toen ze in 2012 aan de macht kwam. Wat openheid en duidelijkheid betreft, scoort het nieuwe bestuur hier alvast stukken beter!

Om het plan op te stellen, baseerde het schepencollege zich op de verkiezingsprogramma’s en op voorstellen van de ambtenaren van de gemeente. Het resultaat was een lijst van meer dan 400 acties, waarbij de gemeente tegen 2025 een tekort zou hebben van 14 miljoen euro. Dat kon natuurlijk niet…

Er werd dus geschrapt in de plannen, zodat De Haan niet in de rode cijfers terechtkomt. Bovendien worden de belangrijkste belastingen niet verhoogd: de opcentiemen op de onroerende voorheffing blijven ongewijzigd op 881,61 en de aanvullende personenbelasting blijft op 5%. Bovendien wordt er niet geleend. “Het zou helemaal niet erg zijn als we zouden moeten lenen”, klinkt het bij het schepencollege”, want de interestvoeten staan nog steeds zeer laag. Als er zich onverwacht een groot project aandient, dan kunnen leningen dus nog altijd. Zo’n “groot project” zou bv. de ondertunneling van de Nieuwe Rijksweg ter hoogte van het tramstation in De Haan kunnen zijn. Een project waar het huidige gemeentebestuur voluit voor gaat.

Belangrijke actiepunten

De komende jaren wil het gemeentebestuur de klemtoon leggen op communicatie en klantvriendelijkheid. De belofte dat mensen die een vraag stellen aan de gemeente, binnen de 24 uur een antwoord krijgen, wordt vandaag al in 90% van de gevallen gehouden. Er hadden het voorbije jaar ook al een 12-tal informatie- en inspraakvergaderingen plaats voor de bevolking.

Het bestuur wil een duurzaam beleid voeren. De evenementen moeten milieuvriendelijker: meer geluidsarm vuurwerk, geen kerstboomverbranding meer, verbod op wegwerpbekers en -flessen, schaatspistes met kunstijs… Er komen extra groen en bomen, de premies worden herbekeken (zonneboiler, warmtepomp…). In bestekken wordt het gebruik van gerecycleerde materialen opgelegd. De openbare verlichting bestaat tegen 2030 nog enkele uit dimbare LED. Die verbruikt minder en gaat langer mee. Het gemeentelijke wagenpark wordt vergroend, er komen extra elektrische fietsen voor het personeel, en er komen taxicheques waar het openbaar vervoer ontoereikend is.

De vorige meerderheid voerde haast geen openbare werken uit. Daarom is nu een flinke inhaalbeweging nodig. Op basis van een inventaris van de bestaande toestand, bepaalt het bestuur welke wegen, voetpaden en fietspaden eerst aangepakt moeten worden. De invalswegen komen in ieder geval aan de beurt: Vosseslag, Grotestraat, Nieuwe Steenweg. De Ringlaan Wenduine blijft een zorgenkind waar de gemeente geen greep op heeft.

De politie en de brandweer nemen een flinke hap uit het budget: de uitgaven voor de politie stijgen van 4,3 miljoen vandaag tot 5,3 miljoen in 2025. Het gemeentebestuur wil een sterkere klemtoon op wijkwerking. De brandweer, tegenwoordig onderdeel van de grote “Zone 1”,  kost jaarlijks ongeveer 1 miljoen euro, dat is het dubbele van wat het eigen vrijwilligerskorps vroeger kostte. Wat er met de kazerne in Wenduine gebeurt, zal mee afhangen van wat de andere gemeenten in de zone doen. Zo plant Oostende een nieuwe kazerne.

Voor de gemeentelijke gebouwen zijn er de komende jaren nog hoge uitgaven nodig om beslissingen van de vorige meerderheid uit te voeren: de renovatie van de bovenverdieping van het gemeentehuis (kostprijs 1,5 miljoen i.p.v. de geraamde 500.000 euro), de bouw van het gebouw voor de hondenclub (450.000 euro), de renovatie van het molenaarshuisje in Wenduine…
Daarnaast zijn er nieuwe werken nodig aan het patrimonium: de renovatie van de buitengevels van het gemeentehuis is prioritair. De gemeente heeft hier een voorbeeldfunctie t.o.v. de andere eigenaars in de Concessie. Ook aan de gevel van het oud gemeentehuis in Wenduine moet nog betonrot hersteld worden. De wieken van de Hubertmolen moeten er dringend weer aan; het tramhuisje in De Haan vraagt opknapwerk; de Steenovenloods in Wenduine heeft een nieuw dak nodig. Voorts moeten ook de kerkgebouwen verder onderhouden worden. Op het strand komt er extra sanitair.
De gemeente is niet enkel van plan enkele eigendommen te verkopen of te herbestemmen via samenwerking met de privésector (bv. het Gaselwestgebouw in de Stationsstraat), maar wil ook terreinen aankopen (bv. Doornput Vosseslag).

Er komen waar nodig nieuwe paden op de begraafplaatsen, sanitair op de begraafplaats van Wenduine, en een oplossing voor wie nog in Vlissegem of Klemskerke begraven wil worden. Afscheidsvieringen in een gemeentelijk gebouw moeten kunnen.

De Kerremelkpit, Persepit en het dierenparkje Wenduine worden opnieuw aangelegd.

Wat cultuur betreft, krijgt de vuurtoren van Guillaume Bijl een plaats aan de Vosseslag, werkt De Haan in 2021 opnieuw mee aan Beaufort, en plaatst de gemeente ook enkele kunstwerken in het straatbeeld. Zalen huren en tickets bestellen kunnen in 2020 online.

Op het gebied van Ruimtelijke Ordening komen er enkele nieuwe Ruimtelijke Uitvoeringsplannen. Mogelijkheden zijn Pier 10, Militair Domein Zwarte Kiezel, ambachtelijke zone Wenduine… De gemeente ziet, in samenwerking met de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) strenger toe op bouwovertredingen. De afbakening van de winkelzones wordt verfijnd en er wordt ook gekeken waar er dichter gebouwd kan worden en waar niet (bv. opsplitsen van grote kavels). Dat past ook in de zoektocht naar nieuwe instrumenten om “betaalbaar wonen” mogelijk te maken.

De gemeente neemt het beheer van haar sociale woningen onder de loep. Wat het sociaal beleid betreft, bouwt de gemeente de werking van het sociaal huis verder uit en zijn er tal van initiatieven om het sociale weefsel te versterken, naast bv. armoedebestrijding en projecten als “Gezonde gemeente” en “Pleegzorggemeente”

De gemeente wil de inventaris van bouwkundig erfgoed actualiseren en er komt een nieuw herwaarderingsplan voor de concessie. De gemeenteraad herbevestigde trouwens al in 2019 het Bijzonder Plan van Aanleg voor de Concessie. Een “erfgoedprijs” moet mensen belonen die hun waardevol pand stijlvol renoveren.

Wat sport betreft, staan er heel wat investeringen op stapel: verlichting van de Finse piste en de Polderblomme; aanleg van een krulbolterrein in Wenduine, van een multi-sportterrein, Calisthenics park, padel, Motorikpark.  Het is ook de bedoeling de sportclubs op een gelijker manier te behandelen.

Voor de jeugd krijgen de sanitaire voorzieningen van de scouts voorrang. Zijn er mogelijkheden voor extra kinderopvang in Wenduine of voor een afdeling daar van De Mallemolen?

Op het gebied van toerisme en lokale economie stellen we een masterplan op met een visie: waar willen we naartoe met ons toerisme tegen 2030? Wat willen we wel en niet toelaten op strand en dijk? Welke stimulerende maatregelen kunnen we nemen om startende middenstanders te steunen en leegstand van handelspanden tegen te gaan? Er komen geen nieuwe evenementen bij, maar de bestaande kunnen worden verdiept (bv. Vosseslagfeesten).

Financiële middelen

De opcentiemen onroerende voorheffing en de personenbelasting blijven ongewijzigd. Er komen geen nieuwe leningen.

De meeste belastingen blijven ongewijzigd. Wel zullen ze vanaf 2021 – dus niet vanaf dit jaar - elk jaar automatisch geïndexeerd worden. Nu werd er sinds 2008 geen index meer toegepast. Aangezien alles geïndexeerd wordt, ook de lonen, uitkeringen, verzekeringen,  enz., is het niet meer dan logisch dat ook de gemeente automatisch indexeert. Het gaat hier om de gezondheidsindex. Het is dus mogelijk dat er ook jaren zijn met een verlaging i.p.v. verhoging.

Belastingen die geïndexeerd worden vanaf 2021 zijn die op: aanplakborden, uithangborden, lichtreclames, kamers, publiciteit op openbaar domein, onbebouwde percelen, administratieve stukken, bouwen en verbouwen.

Voor enkele belastingen komt er geen indexatie: leegstand, verwaarlozing, milieubelasting, opruimen sluikstort, ontgravingen, reclamedrukwerk.

Een paar belastingen verlagen, bv. markten, omdat het steeds moeilijker wordt om marktkramers te motiveren.

Voor enkele belastingen komt er een aanpassing. De ophaling en verwerking van huisvuil bijvoorbeeld, is een steeds duurder wordende zaak. De komende jaren komt er een DIFTAR-systeem met bakken i.p.v. zakken, waarbij je betaalt volgens het gewicht. Als overgangsmaatregel naar dit nieuwe systeem, verhoogt de prijs van een gele restafvalzak van 1,3 naar 1,5 euro. Voor een kleine zak van 0,9 naar 1 euro. De gewone PMD-zak wordt niet duurder, wel die van 120 liter (van 0,4 naar 0,5 euro).
De papieren zak voor tuinafval kost voortaan 1 euro i.p.v. 0,8. Een sticker om op een takkenbundel te plakken, kost 0,5 i.p.v. 0,4 euro. Een evenementenzak gaat van 1,6 naar 2 euro.

Ook voor terrassen e.d. op openbaar domein, komt er een aangepaste berekening: voortaan werken de diensten met de oppervlakte die wordt ingenomen (aantal m2). Het tarief voor strandtenten verhoogt omdat de tarieven in De Haan-Wenduine spotgoedkoop zijn in vergelijking met de andere kustgemeenten.

Wie bouwt zonder garage, betaalt een “boete” per ontbrekende parkeerplaats. Dat wordt 5000 euro i.p.v. 3500. Ter vergelijking: in Bredene wordt dat 20.000 euro voor meergezinswoningen.

Een belangrijke aanpassing is die voor tweede verblijven. De Haan is de enige kustgemeente die nog werkt met zones: op de dijk betaal je meer dan in de polderdorpen. Dat systeem werd door de rechtbank enkele jaren geleden echter onderuit gehaald, met als resultaat dat de gemeente al 100.000 euro aan advocatenkosten betaalde en al 60.000 euro moest terugbetalen aan tweede verblijvers. Geen enkele andere gemeente werkt nog met zones. Ofwel passen ze een vast tarief toe (1000 euro in Oostende en Zeebrugge; 950 euro in Blankenberge; 866 in Bredene, 750 in Knokke-Heist). Ofwel werken ze met oppervlakte: tweede verblijven groter of kleiner dan 40 m2 bijvoorbeeld. De Panne, Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke kozen voor dat systeem.

De Haan zal voortaan met een vast tarief werken van 550 euro. Voor sommige tweede verblijvers is dat een verlaging, voor andere een verhoging. Hoe dan ook: De Haan blijft de goedkoopste van de hele kust !

De openluchtrecreatieve verblijven - zeg maar de campings en de vakantieparken – krijgen een vergelijkbare behandeling: een stenen of betonnen huisje betaalt 550 euro. Een chalet in andere materialen of een stacaravan 165 euro. Voor een kampeerplaats 80 euro en voor een mobilhome 50 euro.

Besluit

De Haan zal de komende jaren dus enorm investeren in wegen, fiets- en wandelpaden en openbare voorzieningen. Dat gebeurt zonder belastingverhoging, wel met -in de meeste gevallen – een indexering vanaf 2021.  Wel waren aanpassingen van enkele belastingen noodzakelijk na uitspraken van rechtbanken (bv tweede verblijven).