Uitbating Astridplein Wenduine

Op 3 juli 2016, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Economie en ondernemen

Op de gemeenteraad van De Haan stelde Jan Vermast (N-VA/SAMEN) vragen bij het schrappen en opnieuw toewijzen van de concessie voor het Astridpark in Wenduine. De concessie werd enige tijd geleden toegewezen maar de concessiehouder betaalde zijn waarborg iets te laat. “Niets bijzonders”, zei Vermast, “dat gebeurde al vaker. “Maar nu was dat blijkbaar wel een reden om de concessie onmiddellijk te beëindigen. De aanbesteding werd opnieuw uitgeschreven en dezelfde uitbater deed opnieuw het hoogste bod.”

Dat bod is wel 5000 euro per jaar hoger dan aanvankelijk (17.000 ipv 12.000 euro per jaar) en precies dat baart de fractie N-VA/Samen zorgen: “We weten uit verkeerd gelopen concessies in het verleden dat het Astridplein niet zo veel mogelijkheden biedt om er veel geld te verdienen. Het is dus zeer de vraag of de man het hoofd wel boven water zal kunnen houden. En als dat niet gebeurt, zitten we weer in de penarie”, aldus Vermast. Het dossier werd verder besproken in geheime zitting omdat de manier waarop een en ander is verlopen, vragen oproept. Zonder ingedekt te zijn door het schepencollege, en zonder medeweten van de verantwoordelijke schepen Claus stelde een personeelslid van de gemeente een brief op waarin de uitbater verklaarde zijn concessie vrijwillig te willen stopzetten. De uitbater – die blijkbaar niet goed besefte wat de gevolgen waren -  tekende die brief. In De Haan doet het verhaal de ronde dat het hier eigenlijk om een persoonlijke afrekening gaat in het tennismilieu. Een vete tussen De Polderblomme, de Potinière en de club die de terreinen van Astrid wil huren van de nieuwe eigenaar.