Uitstap naar Brussel op 18 Apr 13

Op 23 april 2013

Op 18 april 13 stonden een zestigtal N-VA leden van verschillende gemeenten uit West -Vlaanderen klaar om het Vlaams Parlement, de Senaat en de Kathedraal St Michiel & St Goedele te bezoeken. Omstreeks 10:30Hr kwamen wij aan te Brussel waar Jeroen Pouseele, medewerker van Wilfried Vandaele, ons stond op te wachten aan het Vlaams Parlement. Na een koffie en een korte uitleg over het programma van de dag, begon het geleid bezoek van deze open en moderne instelling. Gelukkig was er die dag geen plenaire zitting en kon iedereen plaats nemen in de comfortabele zetels van het bekende, glazen halfrond. Iedereen luisterde met veel aandacht naar deskundige uitleg van Wilfried die duidelijk in zijn biotoop bleek te zijn.

Op  de middag werd de groep getrakteerd op een broodjeslunch in de cafetaria van de “Loketten”.

Ondertussen scheen buiten het zonnetje en nodigde uit om te voet naar de Senaat te wandelen. Na het passeren van de metaaldetector werden wij opgewacht door een andere gids die ons haarfijn en met de nodige uitleg van de Senaat naar de Kamer loodste. Over tal van kunstwerken en lokalen kende de man minstens één anekdote wat het bezoek aan deze archaïsche instelling buitengewoon interessant maakte.

Ten slotte, om de dag af te sluiten, hadden wij een afspraak aan de beroemdste kathedraal van Brussel. Op de trappen van Sint Michiel & Goedele stond Brussels Parlementslid Paul De Ridder ons op te wachten. De auteur van enkele boeken over de geschiedenis van Brabant en Brussel, was de gedroomde persoon om ons tal van aspecten van dit gotisch pronkstuk te laten ontdekken. Over elke zuil, glasraam of standbeeld wist Paul iets te vertellen… zalig. In die omstandigheden vliegt de tijd altijd te snel maar gelet op de reacties van de bezoekers, zullen wij met de man in contact blijven om in de toekomst gelijkaardige bezoeken te plannen.

Voldaan op cultureel en sociaal gebeid, keerden wij met een goed gevoel terug naar De Haan. Er werd in de bus aangenaam bijgepraat, adressen uitgewisseld en ook afspraken gemaakt voor de volgende keer.

De organisatoren van de N-VA afdeling De Haan hebben nogmaals gescoord en blijkbaar ook de banden met de zusterafdelingen van onder andere Bredene, Oudenburg en Gistel stevig aangehaald.

Tot de volgende keer.