Vandaele: “1,7 mio extra subsidie voor rioleringen De Haan”

Op 20 november 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Mobiliteit en openbare werken

Vlaams Minister van Leefmilieu Zuhal Demir (N-VA) investeert 158 miljoen euro extra in de aanleg van rioleringen in Vlaanderen.

Vlaams volksvertegenwoordiger (N-VA) en burgemeester van De Haan Wilfried Vandaele: “Onze gemeente De Haan staat al behoorlijk ver. 92 % van de huizen is aangesloten op een riolering, en van 90 %  wordt het afvalwater ook effectief gezuiverd in een waterzuiveringsstation (RWZI). Voor onze gemeente zijn dat de RWZI’s van Oostende en Brugge. We hebben, zoals de meeste gemeenten, wel nog een hele weg te gaan als het erop aankomt het afvalwater en het regenwater in aparte buizenstelsels op te vangen (“afkoppeling” of “gescheiden stelsel”).”

Wilfried Vandaele: “Ik ben dan ook verheugd dat minister Demir nu toch nog 1.710.000 euro extra investeert in De Haan.
1.350.000 euro gaat naar rioleringswerken in de Grotestraat, met name de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel tussen de Stationsstraat en Groenestraat, en de aanleg van een bufferbekken op de hoek van de Groenestraat en de Grotestraat. Vlaanderen betaalt 75% van de kosten van de riolering (1.350.000 euro van de 1.800.000). “

Demir stelt nog eens 360.543 euro ter beschikking voor riolerings- en waterzuiveringswerken in het stuk van de Grotestraat tussen de Warvinge en Nieuwmunster, naar aanleiding van de aanleg van het nieuwe fietspad daar (waarvoor vorige week een vergunning werd verleend door de deputatie van West-Vlaanderen). Het totaal voor de rioleringswerken bedraagt hier 480.724 euro, waarvan dus 360.543 door Vlaanderen wordt betaald.