Wilfried Vandaele: “gigantische belastingverhoging in De Haan!”

Op 18 december 2013

“In de verkiezingsfolders vorig jaar blies Bewust hoog van de toren dat het absoluut geen belastingen zou verhogen. We zijn een jaartje verder en de ene belastingverhoging volgt op de andere. Nu treft men vooral de toeristische sector. De grootste verhoging is er een met 170% voor kamerverhuur”, aldus Wilfried Vandaele , fractieleider van N-VA/Samen. “Via het huisvuil (+30%) en het hakselen van snoeihout (+50%) treft men alle inwoners”, besluit Vandaele.

De meerderheid legt aan de gemeenteraad morgen donderdag een hele serie belastingverhogingen voor.

De belasting op tweede verblijven wordt voor iedereen met 100 euro verhoogd. Naargelang van de ligging van het verblijf (in zone 1,2, of 3) betaalt men voortaan 650, 500 en 420 euro per jaar (tegenover 550, 400 en 320 euro in het verleden). “Dat is een verhoging met meer dan 30% voor de laagste categorie”, zegt Vandaele.

Ook het verhuren van kamers wordt zwaarder belast: particulieren die een kamer verhuren, betaalden vroeger volgens de zone waarin ze liggen, 95, 70 of 50 euro. Voortaan betaalt iedereen 135 euro per jaar. “Voor de laagste categorie dus een stijging met 170%”, berekent Wilfried Vandaele.

De campings en verblijfparken worden zwaar aangepakt: ook hier komt er voor elk verblijf 100 euro bij. Een stenen huisje gaat van 400 naar 500 euro per jaar. De andere gaan van 320 naar 420 euro.  Ook hier dus meer dan 30 % verhoging voor de laagste categorie.

De huisvuilzakken gaan omhoog van 1 euro naar 1,30 euro per stuk. 30% extra dus.

De tarieven voor bv. het hakselen van snoeihout gaan met 50% omhoog: van 10 naar 15 euro per kwartier voor een hakselaar en van 20 naar 30 euro (als er ook een vrachtwagen bij is).

N-VA/Samen vindt het ook tekenend dat de meerderheid de subsidies voor groendaken schrapt en de subsidies voor regenwaterputten en infiltratievoorzieningen halveert (van 500 naar 250 euro). “Het is niet omdat de Vlaamse overheid de gemeenten hier voortaan minder voor subsidieert, dat de gemeenten hun subsidies aan de inwoners moeten schrappen”, zegt Wilfried Vandaele. Hij vindt dat de gemeente zelf een verantwoordelijkheid heeft op het gebied van milieubeleid.

Vandaele besluit: “Wat de Bewust-meerderheid ons nu voorschotelt, is een gigantische belastingverhoging. De kiezers die de verkiezingsbeloften geloofden dat er geen belastingverhoging zou komen, zijn bedrogen”.