Wilfried Vandaele lijsttrekker en kandidaat burgemeester

Op 19 mei 2017, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Gemeenteraad

De N-VA van De Haan-Wenduine en SAMEN, de groep van onafhankelijken, besloten enige tijd geleden hun samenwerking voort te zetten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Over wie de lijst zou trekken, was het besluit nog niet gevallen. Tot gisteren: Vlaams volksvertegenwoordiger en senator Wilfried Vandaele trekt niet alleen de lijst, hij is ook kandidaat-burgemeester. Het is meteen de eerste keer in zijn gevulde politieke loopbaan dat Vandaele een gooi doet naar de burgemeesterssjerp.

Matti Delbarge, gemeenteraadslid en woordvoerder van SAMEN en Bart Lippens, voorzitter van N-VA De Haan-Wenduine pleitten er een paar weken geleden voor dat Wilfried Vandaele de lijst zou trekken. Hun argumenten: “Hij heeft een hoop politieke ervaring en is 7 jaar schepen geweest en heeft toen echt een berg werk verzet. Eindelijk werd er eens beleid uitgestippeld in De Haan. Vandaag is het in het schepencollege echt amateurisme troef. Beslissingen worden genomen, opnieuw ingetrokken, opnieuw genomen. Denk maar aan de strandclub Windhaan in De Haan en aan de tennisvelden Astridplein Wenduine. De zinloze rechtszaken stapelen zich op, op kosten van de inwoners! Bovendien is er al lang grote ruzie in het huidige schepencollege, waardoor correcte beslissingen niet meer genomen kunnen worden.  Onze gemeente verdient echt wel beter en wij hebben de man met de kennis en de ervaring”.

Wilfried Vandaele zelf hield zijn antwoord in beraad. Maar gisteren hakte hij de knoop door: Vandaele zal de lijst trekken en doet meteen een gooi naar het burgemeesterschap.

Met Wilfried Vandaele brengen N-VA en SAMEN zonder meer de meest ervaren politicus van De Haan-Wenduine in stelling. Hij zetelt zowat 30 jaar in de gemeenteraad, was 15 jaar provincieraadslid, 7 jaar schepen, en is sinds 2009 Vlaams volksvertegenwoordiger. In 2014 werd hij ook senator in opvolging van Bart Dewever, toen die burgemeester werd van Antwerpen. Vandaag is hij ook ondervoorzitter van het Vlaams Parlement (naast Jan Peumans).

Vriend en vijand roemen Wilfried Vandaele om zijn dossierkennis en werkkracht. De verschillende kranten riepen hem in 2014 uit tot een primus onder de Vlaamse parlementsleden (De Morgen, de Standaard, Het Nieuwsblad) en tot actiefste van West-Vlaanderen (Het Laatste Nieuws, Krant van West-Vlaanderen).

Hoewel nog niet vaststaat onder welke naam de lijst in 2018 naar de verkiezingen gaat, ligt de ruggengraat wel al vast: de gemeenteraads- en OCMW-raadsleden van N-VA en SAMEN, versterkt met een reeks interessante, nieuwe kandidaten. “Uiteraard gaan we nu nog geen namen bekendmaken, daarvoor is het veel te vroeg”, zegt Bart Lippens. “Maar nu is het al zeker dat het een sterke lijst wordt”, vult Matti Delbarge aan.

Wilfried Vandaele: “De mensen van de groep SAMEN en N-VA  vormen al sinds 1982 een hechte vriendengroep. Elke maand zitten zo’n 20 mensen samen om de gemeenteraad voor te bereiden. Dat gebeurt steeds in een plezante sfeer. Dat is onze grote sterkte in vergelijking met de andere politieke groepen in de gemeente”. Vandaele beklemtoont dat hij al sinds 1982 op zijn lijst samenwerkt met mensen van verschillende ideologieën en dat hij dat ook in 2018 zal doen: “N-VA en SAMEN vormen het fundament, maar ons huis biedt ook plaats aan anderen die onze visie op het gemeentebeleid delen”.