Wilfried Vandaele roept op om krachten te bundelen

Op 9 augustus 2017, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Vlaams volksvertegenwoordiger en senator Wilfried Vandaele neemt een merkwaardig initiatief. Nu Bewust, de groep van burgemeester Breemersch, door interne twisten uit elkaar is gevallen en de gemeente al maanden stuurloos is, doet hij een oproep aan de politici en kandidaat-politici om de krachten te bundelen met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.
“Het is tijd dat we orde op zaken stellen en onze gemeente de komende jaren een stabiel bestuur geven”, aldus Vandaele.

Enige tijd geleden raakte bekend dat Wilfried Vandaele lijsttrekker wordt voor de gemeenteraadsverkiezingen in De Haan-Wenduine en daarmee meteen ook een gooi doet naar de burgemeesterssjerp. Vandaele wil  met zijn oproep nu dus duidelijk een poging doen om het politieke landschap te hertekenen.

Wilfried Vandaele: “We hebben al sinds het begin van mijn politiek engagement, in 1982, de traditie dat niet enkel mensen met één bepaalde partijkaart  met ons meewerken . Ook vandaag is dat zo in onze groep N-VA/SAMEN. Er is geen enkele reden om nu op onszelf terug te plooien, integendeel. Het huidige bestuur is in een sukkelstraatje terecht gekomen en dat is slecht voor onze gemeente. Er is behoefte aan stabiliteit”. Daarom roept Vandaele op om de krachten te bundelen.  “Nieuwe mensen, maar ook mensen die vandaag al actief zijn in gemeenteraad of OCMW, zijn welkom om mee te werken aan ons project en mee te bouwen aan een toekomstvisie voor onze gemeente. Er is één voorwaarde: zich willen inzetten voor het algemeen belang, want dat geraakt al te vaak ondergesneeuwd onder politiek gehakketak”.

Vandaele wil mensen verenigen rond een sterk programma: “Het toerisme is onze economische motor. We moeten er dus alles aan doen om een aantrekkelijk product te bieden aan onze gasten. We proberen ons daarbij best te onderscheiden van de andere toeristische trekpleisters en van de andere kustgemeenten. Maar tegelijk moet onze gemeente ook aantrekkelijk blijven voor de eigen inwoners en moeten we nieuwe kansen bieden aan jonge mensen om hier te wonen. “

De groep rond Vandaele wil het programma de komende maanden uitwerken. “Wie daaraan wil meewerken, is welkom. Bij onze inwoners is heel wat deskundigheid aanwezig voor verschillende thema’s. het gemeentebestuur moet daar meer gebruik van maken.”

“Hoe het toerisme bevorderen en tegelijk de leefbaarheid voor onze inwoners veiligstellen?”. Op die vraag moet de gemeentepolitiek volgens Wilfried Vandaele een antwoord geven en daarrond een beleid uitstippelen voor de komende jaren.  Meteen ligt de rode draad vast van het programma waarrond  Vandaele mensen wil recruteren voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.