N-VA vraagt opnieuw uniform opsporingssysteem voor vermiste kinderen aan Vlaamse Kust

Op 4 mei 2016, over deze onderwerpen: Toerisme & evenementen

West-Vlaanderen / Blankenberge / Vlaamse Kust – N-VA vraagt bij monde van provincieraadslid Nick Verwimp (Blankenberge) een uniform systeem aan de Vlaamse kust om vermiste kinderen op te sporen. Naar aanleiding van een mondelinge vraag in de provincieraad van april 2016 vraagt de N-VA-fractie om voor betere communicatie en informatie te zorgen bij alle kustbezoekers voor de anti-verdwaalsystemen. “Bij de ene badplaats heb je verdwaalpalen en bij de andere niet. Dit zorgt enkel maar voor verwarring,” zucht Nick Verwimp.

De strandoriëntatiepalen aan de Vlaamse Kust zorgen er al meer dan 20 jaar voor dat er zo weinig mogelijk kinderen verloren lopen. De anti-verdwaalpalen zijn drie meters hoge masten met daarop een voor een kind makkelijk te herkennen en te onthouden object waardoor verstrooide strandbezoekers meteen hun favoriet stekje terugvinden. Deze zomer (en in het verleden) worden er ook opnieuw anti-verdwaalarmbandjes verspreid waardoor kinderen en volwassenen zich beter kunnen oriënteren en het verdwaald lopen van kinderen tijdens de drukke vakantiedagen gevoelig beperkt.

De discussie rond de verdwaalpalen laait opnieuw op nu Oostende besloten heeft de palen voor één jaar terug te plaatsen. Ook Middelkerke, De Panne en Koksijde werken nog steeds met de verdwaalpalen. “Wij vragen een uniform systeem, ofwel met de anti-verdwaalarmbandjes ofwel met de verdwaalpalen. Maar niet met beide systemen of per badstad een ander systeem”, besluit raadslid Nick Verwimp (Blankenberge).